Markoff's weblog - pracuju len ti co musia (a zopar exotov co ma pracu za konicek)

Obzerstvo vo vlaku

Rozne - 18.03.2006 - Markoff

(Wikipedia) Sedem smrtelnych hriechov je oznacenie pre hriechy uzivane v ranom krestanskom uceni na ucenie a ochranu jeho nasledovnikov od zakladnych ludskych instinktov. Jedna sa o priestupky proti Bohu, kedy clovek ich pachajuci mysli hlavne na seba a nie na druhych a min. nie je napomocny nijak spolocnosti svojim konanim pri ich pachani a zneuziva svoj dar zivota, zaco ma byt blizsie k peklu po tomto svete. Tolko na uvod trocha nabozenskej problematiky, budem urcite prizemnejsi.

Obzerstvo (lat. gula, eng. gluttony) - je jednym zo 7 smrtelnych hriechov, jeho najznamejsou formou je nadmerna konzumacia (viac nez je potrebne) hlavne jedla a napojov, ale tyka sa to vseobecne cohokolvek, taktiez sa vyznacuje nechutou sa podelit. Dante ho vysvetluje ako "prilisnu lasku k pozitku". Symbolizuju ho prasce a oranzova farba.

Medzi sedem smrtelnych hriechov patri smilstvo, obzerstvo, chamtivost, lenivost, hnev, zavist, pycha.

Vcera cestujuc vlakom si ku nam do kupe okrem inych prisadla aj zena vracajuca sa pravdepodobne zo sluzobnej tyzdnovky z hotela. Zena to bola mierne pri tele a nemohol som prehliadnut okrem tasky aj igelitky s jedlom, ktore mala. Ako prve ma sokovalo, ked si na zemi zarobila sirupovu malinovku do napustenej vody, co by vsak bolo normalne. Postupne vsak nevyhnutne muselo nasledovat zjedenie bagety, chipsov a medzitym sa prejedanie tycinkami ci cukrikmi. Pri pohlade na nu som bol naozaj uprimne znechuteny a uvedomil som si ako je v dnesnej spolocnosti vseobecne tolerovanym hriechom obzerstvo.

Patrime k asi 10 percentam najbohatsich obyvatelov tejto planety a z toho vyplyva, ze u nas len malokto hladuje. Tak ako sa Slovaci vecne stazuju na svoju zivotnu uroven vsak vykazuju statistiky spotreby skutocnost, ze miname stale viac a viac, okrem ineho aj na potraviny, kde sa rast cien prakticky zastavil. Vysvetlit sa to da velmi jednoducho. Slovaci si tak ako vsetky ine narody, ktore si to mozu dovolit, radi dopraju jedla a necitia potrebu jest striedmo, ale holduju vianocnym a obvyklym sviatkovym prezierackam a tak ako je zname smerovanie v USA uz dlhsi cas sme aj my stale tucnejsi a tucnejsi v globale. Pricinou je obzerstvo, jeme viac nez naozaj potrebujeme zjest, radi si doprajeme dobre jedlo a sme nan ochotni utratit kopu penazi, aby sme sa neskor mohli stazovat ze nam na ine nezostavaju peniaze. Tolke mrhanie.

Ludia pracuju, aby zarobili peniaze a miesto toho, aby potom tento svoj cas svojho zivota obetovany pre zamestnavatela (min. tretina dna) odmeneny peniazmi, vyuzili nejak zmysluplne, sa vacsina zmoze len na navstevu hypermarketu a utratenie kopca penazi za jedlo, ktore zmizne v tele a ktore ho neskor opusti v prihodnej podobe vyjadrujucej naco boli vlastne utratene peniaze, na...

Posledne vyskumy pritom dokazuju ze striedme stravovanie ma vyznamny vplyv na predlzenie dlzky zivota a zdravsie telo. Ludia si vsak chcu uzivat zivota, chcu mat pozitok z prezierania sa nech je to akokolvek skodlive, to ze je niekto bez jedla ci ze by sa dali tieto peniaze minute nan minut na nieco uzitocnejsie je im vsak jedno, radsej sa budu stazovat aky je kratky zivot a ako zle sa maju a na nic ine im neostava.

Dnes je uz ina doba ako kedysi, zijeme si svoj pohodlny zivot, kedy si nemusime kvoli peniazom zvacsa odriekat jedlo a tak sme si casom pri jeho dostatku zvykli na to, ze nam chuti a nejeme vtedy ked sme hladni a kolko by sme mali na zasytenie tela, ale jeme uz len zo zvyku ci z nudy, aj ked si to telo v skutocnosti vobec neziada a potom sa nestacime divit, ze sa nam telo stale viac a viac zaokruhluje. Mozno by nebolo tak uplne od veci minat radsej menej penazi na jedlo a usetrit ich na ine veci a jest len vtedy ked je to naozaj treba cim urobime nieco nielen pre svoju penazenku, ale aj pre svoje telo a v konecnom dosledku pre vsetkych, kedze nasledne klesne prebytocna spotreba a budeme menej mrhat zdrojmi ktore mame, ci uz sa jedna o zvierata alebo rastliny.

Autor je vinny z hriechu obzerstva tak ako vacsina spolocnosti, ale v poslednej dobe sa nad nim zamysla stale viac ci uz z dovodu zdravia, vzhladu alebo penazi, ale aj vseobecneho ludskeho mrhania, zatial co inde je jedla nedostatok. Skuste sa nad tym prosim aspon trocha zamysliet pri obvyklej navsteve chladnicky, kedy vlastne ani nebudete hladni a pri nakladani na tanier ci sa musite naozaj prezierat a nestaci byt plny.

PS: V clanku som sa venoval len obzerstvu v jedle, ale tyka sa to cohokolvek nadmerneho (pozitkarstva) ci uz sa jedna o nadmerne sledovanie televizie, pouzivanie internetu ci cokolvek ine, prakticky vzdy sa nad tym da zamysliet s otazkou ci je to naozaj potrebne v takom mnozstve a ci to naozaj stoji za to a nie je na ukor niecoho ineho?


>> Novší - Ako darovat dve percenta z vasich dani
<< Starší - Vyber z ICQ streamu 060312
Komentárov: 6

xxc
Ja som sa nad tym zamyslel uz skor a s clankom (v podstate bez vyhrad) suhlasim.
18.03.2006 - 13:21
THeBaNDiT
Ja mam skor opacny problem, mal by som jest viac... :)
18.03.2006 - 16:41
Co sa clanku tyka, v podstate s nim suhlasim aj nesuhlasim. Na jednej strane sa naozaj stazujeme ako sa mame zle ale ked si pozriem spravy ci uz v telke alebo na nete vidim ze sa stazuju aj obezny ludia. To je trochu komicke :) Ale na druhej strane to vychadza z nasej ludskej podstaty! Stale mame malo (ci uz penazi alebo cohokolvek ineho), suhlasim s tym ze je to problem ale je to problem neriesitelny tak ako mnoho inych problemov ktore nechcem menovat (ani by som vsetky nevedel). Ale suhlasim s takymto clankom lebo ludia sa mozno aspon na chvilu zamyslia (aspon ti co to citali) mozno niekedy v buducnosti ked budu mat chut sa prezierat alebo robit cokolvek ine (nechutne). Trochu to v nich zarezonuje a mozno predsa len odlozia ten "nedojedeny kolac" a povedia si "a dost" (aspon pre tuto chvilu :) )
18.03.2006 - 18:25
xxc
Preco by sme mali stale malo? Ja mam dost, aj penazi, aj jedla :-) Ako hovorim, ja uz som sa skor zamyslel a mam dost.
18.03.2006 - 22:58
cernanka
Ja len poopravim, ze obzerstvo, po novom nestriedmost, ako aj ostatne spomenute, nie je sucastou 7 smrtelnych, ale 7 hlavnych hriechov. To je len automaticky preklad z anglictiny. Za smrtelny hriech sa z cirkevneho pohladu povazuje, ak niekto urobí nieco velmi zle vedome a dobrovolne. A to mozu byt ciny, ktore v tychto nie su spomenute a naopak, spomenute same o sebe tu podmienku splnat nemusia. Za nezriadenu tuzbu po jedle a piti sa asi pekla obavat nemusime.

Inak ano, sama vidim, ze najviac sa preje. Hoci sa ceny za potraviny skoro zastavili, stale za ne platime najvacsiu cast svojich prijmov, aspon v detnych rodinach. A stale castejsie si aj psychicke problemy liecime prave jedlom a pitim, asi preto, ze to je najjednoduchsie. Ta zena je mozno frustrovana, alebo tiez pozor, moze byt aj diabeticka. Ten sirup by tomu nasvedcoval. A vtedy si treba davat pozor, ak ma sklony k hypoglykemii. Tazko sa jej spoliehat, ze spolusediaci v kupe vie, co ma s nou urobit, ked tam odkvacne. Tak radsej preventivne hladinu cukru zvysuje.

Markoff - tak este raz pre ludi ktorym sa tazi kliknut na jediny link a 1. slovo v clanku a chcu tu slovickarcit aj ked v tom nikto vr. Cirkvi nema uplne jasno (ale vivat zarucene spravne slovenske preklady/cirkev ktora vie vsetko najlepsie na zemi):
http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_deadly_sins

hned prva veta odkazu, na ktorom sa aj dalej vysvetluje ako je to s tou smrtelnostou:
"The seven deadly sins, also known as the capital vices or cardinal sins, are a classification of vices used in early Christian teachings to educate and protect followers from basic human insticts."

este dalsi odkaz:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mortal_sin
18.03.2006 - 23:20
rulisa
Hm, ale na to stačí rohlík. :-)
18.03.2006 - 23:26
Meno:

Komentare su moderovane, objavia sa po schvaleni neskor.