Markoff's blog - dennik z Ciny 2011-2014 a cestopis z Azie 2010-2011

Slovenska republika planuje od aprila dotovat porno pre studentov a mladych

IT - 09.02.2006 - Markoff

(SME) Na dnesnej tlacovej besede uviedol minister financii Miklos (SDKU) ze v spolupracii s Ministerstvom dopravy post a telekomunikacii (MDPaT) chystaju od aprila spustenie projektu Minerva - Internet pre vzdelanie, ktory umozni obcanom SR vo veku 15-25 rokov dotovanie internetu jednorazovym prispevkom 400Sk + po 24 mesiacov mesacnym prispevkom 234Sk.

Podmienky pre ziskanie prispevku - budete mat stastie a ocitnete sa medzi 5000 vybranymi adresatmi v kazdom VUC, ktori ziadali prispevok. Dalsie zaujimavejsie podmienky, aby ste mohli mat dotovany internet nesmiete mat doma ziadny internet vysokorychlostny inet, rychlost novozriadovaneho musi byt min. 512/128kbps a konecna cena za pripojenie k inetu moze byt maximalne 617Sk bez DPH, cena musi zahrnat pripojenie k samotnemu inetu a pripojenie k samotnej telekomunikacnej sieti. Na toto cele ma poputovat z MDPaT 240 milionov nasich penazi.

Je zaiste nahoda, ze SDKU par mesiacov pred volbami spusta takuto lakavu populisticku temu pre mladych ludi. Moze sa chvalit, ze zabezpecuje poskytovanie prispevku na internet pre mladych.

Otazne je ake su realne moznosti ziskania prispevku pri nastavenych podmienkach dotovania, predovsetkym by ma zaujimalo kto na Slovensku poskytuje 512/128kbps inet vr. vsetkych poplatkov za 617Sk bez DPH, kedze ST, UPC, TMO ani OR to nebudu.

V suvislosti s tymto uz vidim ako clovek, ktory nema internet a nevie nic o existencii lokalnych WiFi/WiMax poskytovatelov inetu si vybera jedno z ich pripojeni (ak vobec ma tu moznost) tak aby splnil podmienky dotacie. Ak uz aj dotycny clovek ma pomaly inet cez dial-up ci GPRS/EDGE chcem vidiet ci by bol doteraz cakal, kym sa objavi uzasna populisticka idea SDKU a ked by mal tu moznost nevybral si za 617Sk bez DPH daleko rychlejsi 512/128kbps inet uz davno.

Nehovoriac o tom, ze cela myslienka dotovania inetu len u 15-25-rocnych ludi je absolutne chora ako keby 18-25r obcania tohto statu boli o nieco menej svojpravni ako 25-60r a mali snad vacsie dane ci vacsi narok uzivat si dotovanie inetu z nasich spolocnych penazi. Prave u 15-25r ludi dost vazne pochybujem o rozumnom vyuzivani inetu na vzdelavanie/nakupy/hladanie prace, ktore je ocakavatelne a zelane skor od kategorie 25-50r, ktori by si prave o to viac zasluzili dotovany inet (nech si vlada pozrie prieskum pouzivania inetu podla veku medzi ktorych ludi ho treba rozsirit a ktori k nemu maju obmedzeny pristup), ale budiz, sme si rovni, dotovany net by mal mat kazdy.

Kontrolovat ako je vyuzivany statom dotovany inet je nemozne, takze uz vidim ako bude ta zhruba dotovana tretina z celkovej sumy zodpovedat aspon tretinovemu vyuzivaniu inetu na vzdelavanie a nie tahanie MP3/filmov ci v obvyklejsom pripade na pozeranie pornostranok a vykecavanie sa na webchatoch.

Dalsiu choru myslienku vidim v dotovani ludi, ktori nemaju vobec inet resp. ho nemaju dostatocne rychly. Ako k tomu pridu ludia, ktory inet maju, ze oni maju platit plnu cenu a zo svojich dani sa skladat zabrzdenemu susedovi na to, ze sa rozhodol zaviest si inet az v roku 2006 kvoli 234-korunovemu prispevku. O co bude vacsim prinosom pre slovensku ekonomiku zabrzdeny sused nez niekto kto inet ma a vie ho vyuzivat a teda si cezen vyhladava/objednava dovolenky ci priamo nakupuje vyrobky a podporuje tym slovensku ekonomiku. To akoze aby som dostal dotaciu si mam na cas posudzovania prispevku zrusit inet aby som si zasluzil dotaciu?

Takto si teda rozsirovanie inetu postavene na dokladnej diskriminacii podla veku a aktualneho stavu inetoveho pripojenia a minanie mojich dani na populisticke socialisticke lavicove kroky od udajne pravicovej vlady nepredstavujem.

Ked chce MDPaT rozumne podporit vyuzivanie inetu ma na vyber nespocet lepsich moznosti nez dotovat za absolutne chorych podmienok 8x5000=40tis. ludi po 2 roky sumou 234Sk by malo trebars radsej pol milionu obyvatelov Slovenska rozdat poukazy na vyuzivanie inetu v inetovych kaviarnach (len na inetove sluzby, ziadne jedlo, ani nakupy cohokolvek) kazdy v hodnote 480Sk co uznavam nie je zavratna suma, ale ak skreseme pocet obdarenych na 50tis. ludi co bude stale o 10tis. viac ako aktualne, tak by mal kazdy 4800Sk na vyuzivanie inetu v inetovych kaviarnach a za to sa uz daju kupit myslim docela slusne permanentky.

Rovnako tak je vhodnym krokom zakupenie pocitacov na obecne urady spolu s inetovym pripojenim, ktore tam beztak aktualne maju s tym, ze dany pocitac mozu vyuzivat obyvatelia ak chcu - opat jednoduche pocty 240 milionov deleno 50tis. na kazdu obec za co sa da kupit docela slusny pocitac a inetove pripojenie na x rokov nam dava dohromady 4800 (slovom styritisicosemsto) obci do ktorych by bol zakupeny pocitac s inetovym pripojenim na x rokov s bezplatnym inetom pre ludi, ked by ho potrebovali vyuzit. Pravda nebolo by to uz pozeranie porna doma po veceroch v klude za statne peniaze pre 15-25r stastlivcov, ale len hlupe bezplatne vyuzivanie internetu pre kohokolvek v dedine kto chce, ked si chce ist pozriet pracu, poslat mail ci stiahnut a vytlacit Zakonnik prace ci ine tlaciva.

Stat radsej nech najprv zabezpeci dodrziavanie vlastnych zakonov a to nech pre zaciatok ST nezakonne nevyzaduje k DSL platenie uplne zbytocneho hlasoveho pausalu a potom nech vymyslaju sprostosti ako je tato. Pokracovat by sa mohlo oslobodenim inetovych sluzieb od DPH na nekomercne vyuzivanie (len obcania, nie firmy), ked chce stat skutocne podporovat inet. Ono platit mesacne 699Sk alebo 832Sk je predsa len zbytocnych 133Sk, ktore su menej nez planovana mesacna dotacia a to vsetko by slo bez zbytocnej byrokracie a vybavovania prispevkov a stat by to nestalo ziadne dramaticke sumy, nech si schvalne pozrie kolko ludi vyuziva inet doma podla tych jeho uzasnych statistik a uvidi o aku zanedbatelnu skupinu by sa jednalo.

>> Novší - Aktualizovane - Podivne spravanie TU SR - diletantstvo po slovensky
<< Starší - Ako spravit lacny upgrade optickej mechaniky v notebookoch IBM A2x/A3x/R3x/T2x

Komentárov: 12

plny suhlas. Urad prace v Gelnici napriklad nema ziadne pripojenie na net! Nenormalne.
09.02.2006 - 22:36
rony
riso: populista by ti povedal, vidis, tie vyhodene peniaze sposobili, ze gelnica nema inet. logik by ti povedal, ze tie peniaze sa iba naplanovali a nema to ziadny suvis s gelnicou.
realista ti odpovie, ze je zamer aby aj gelnica internet mala, pricom je uplne nezavisly ci nejake dotacie za 240 milionov bude alebo nebudu alebo budu ine dotacie alebo ci sa vobec tie peniaze vynalozia na nieco ine ako na vybavenie uradov v gelnici. Proste su to ine polozky, ktore nemusia mat suvis.

Ano, dotacie su velka sprostost, sami o sebe nemaju velky zmysel. Snazil som sa Markoffovi vysvetlit, ze to moze mat aj dalsi zamer, avsak mam pocit, ze ma nevnimal... co je dost skoda, pretoze ma velmi uzky specificky pohlad na vec.

Markoff - odstranene osobne prupovidky na moju adresu nesuvisiace s clankom
09.02.2006 - 23:20
xxc
rony, to akoze tie dotacie su dobre, ci co? :-)Dotacia uz z principu je sprostost. Vsetko by len dotovali z nasich dani. Nech znizia studentom dph o 1% a za usetrene peniaze si zriadia internet..

Markoff - ano, rony aj ked tvrdi ze dotacie su sprostost ich podporuje s tezou "ucel svati prostriedky" v zmysle, ze ked vyhodi 240 milionov na tuto kolosalnu sprostost tak to raz mozno asi hypoteticky v buducnosti pomoze niecomu lepsiemu, ja tento postoj ucel svati prostriedky nezastavam a nevidim dovod preco sa k niecomu lepsiemu dopracovavat cez vyhadzovanie 240 milionov na sprostosti a nie rovno cez uzitocne veci

a kto by o tom chcel filozofovat toho rovno upozornujem nech si precita obsah clanku a venuje sa clanku (pretoze ak nie - Del) a nie veciam okolo ktore s tym nesuvisia a na ktore sa nejdu bezprostredne minut nase stamiliony
10.02.2006 - 06:18
Ruziklan
Citujem: "V suvislosti s tymto uz vidim ako clovek, ktory nema internet a nevie nic o existencii lokalnych WiFi/WiMax poskytovatelov inetu si vybera jedno z ich pripojeni (ak vobec ma tu moznost) tak aby splnil podmienky dotacie."

Som celkom presvedceny o tom, ze ked to nahodou bude schvalene, firmy, ktore priblizne nieco take ponukaju, si daju tu trochu prace, aby vsade roztrubili, ze prave ich ten a ten program splna podmienky dotacie. Takze sa cely vyber okrem ineho zmeni z vyberu neinformovaneho na vyber pod tlakom masaze roznych reklamnych kampani, ak aj nie v celostatnych mediach, tak urcite lokalnym sposobom.
11.02.2006 - 13:48
Spider
---odstranene osobne prupovidky nesuvisiace s clankom---
Pracujem vo Wimax telecome a s projektom Minerva pocitame uz pekne dlhu dobu a je jasne, ze na tom postavime svoj marketing a dame novy produkt do naseho portfolia. A ver mi, ze cena bude urcite do stanovenej sumy a este nizsia.
---odstranene osobne prupovidky nesuvisiace s clankom---

Markoff - naozaj prinosny komentar obsahujuci mnozstvo faktov a argumentov proti mojim tvrdeniam narozdiel od mojho clanku kde som napisal fakty a svoje nazory a navrhy kam radsej vrazit peniaze

ak WT zaklada svoj fin. plan na projekte minerva zelam mu uprimne vela stastia, bude ho potrebovat, ked si mysli ze z tych 40000 potencionalnych prijemcov dotacie ju vyuzije aspon desatina (moj tip - vyuzije to max. stotina (400 ludi), 4000 by ma sokovalo asi na infarkt), pripomina mi to prispevok na prestahovanie za pracou o ktorom sa s velkou pompou hovori/lo a ktory v skutocnosti vyuzilo asi 20 ludi na Slovensku za rok, obdobne by som to videl aj s tymito dotaciami o ktore bude tazko niekto mlady zobrat, ked musi splnat vekove kriterium, kriterium nevlastnenia netu a kriterium vyberu inetoveho produktu (aky nesplna ziadny program najznamejsich/najvacsich poskytovatelov netu na Slovensku (ST/OR/TMO/UPC)), jediny koho sa tieto dotacie mozu dotknut su z velkej casti pochybne lokalne WiFi/WiMax firmicky, ktore ak by nukali 512/128kbps pripojenie do 617Sk bez DPH (nezabudajme este na tisice za zriadenie pripojenia), tak ho beztak uz kazdy ma aj bez dotacie a urcite necaka na nu aby si ho zriadil ako sa podaktori domnievaju ze niekoho vazne vytrhnu mesacne 2 stovky za kopec byrokracie...

k produktom WT sa radsej nebudem vyjadrovat, staci si precitat diskusie na Zive.sk, kde sa na nich citatelia svorne pobavili, obzvlast na datovych limitoch a cene zriadenia...
11.02.2006 - 17:04
marek
to spider - wow a vy uz vobec fungujete? a business case ste stavali na Minerve? hosi vela stastia ak chcete niekedy prinasat akcionarom zisk;)

Markoff - asi tak, pripajam sa k sustrasti
11.02.2006 - 20:18
xxc
Ten wimax telecom je dobra debilina, je to na zaplakanie, co ponukaju.
11.02.2006 - 22:00
Spider
Markoff:
---odstranene osobne prupovidky nesuvisiace s clankom---
3. dotovanu sluzbu vlozime do portfolia nasich produktov a marketing na tyka jedineho produktu.
4. ---odstranene osobne prupovidky nesuvisiace s clankom---
Skus si spravit zoznam svojej rodiny, ktora pouziva internet na precitanie mailov, zistenie najlacnejsieho PZPcka a toho, co bude dnes v televizii.
---odstranene osobne prupovidky nesuvisiace s clankom---
Stavim sa s tebou, ze keby som som im ponukol garantovane pripojenie 512/256 za 500Sk z DPH, z 3 GB objemom dat ( produkt NAJ momentalne akcia), bez nutnosti pevnej linky, so zalohou 4000, ktora sa im vrati a z 1000 Sk na instalaciu, ze by ho menili za akekolvek wifi alebo dsl z flat za 800 ci 1000Sk flat z agregaciou 1:20. Skus im nainstalovat connection meter kolko realne z tych 3 GB minu. Museli by sediet pri compe kazdy den cca 6-9 hodin cisteho surfovania, aby do dokazali zaplnit. Maju strach, pretoze taki ako ty im povedia: to neber ved to nie je flat! Vies, nemaju ani ponatia,co to je, preco je rychlost v bitoch a objem v bajtoch a neskutocny chaos v tom co je up a download. Ver mi, denne sa s tym stretavam.

Preto ty marek, xxc, KGB a BMG a neviem ake nicky vsetko, niesu nasa cielova skupina, ale dalsich 90% jozov, janov, jurov zaujma vzdy len cena, cena a nakoniec cena a presne na tom budeme stavat svoj marketing po spusteni projektu Minerva.
12.02.2006 - 16:17
xxc
Heh, no ved som hovoril, ze ten wimax telecom je pre debilov. Ponuknu velke rychlosti a maly objem dat a potom zarabaju na prenesenych datach. Ked vacsina neminie ani 1 gb, preco nemozu dat napr fup 10 gb? (aj tak by kazdy na maily minul menej ako 1 gb). Mali by o zakaznika viac.. (mna).
12.02.2006 - 17:15
xtro
to Spider:
Doporucujem prehodnotit vasu studiu trhu.
Fakty:
3-clenna rodina, ekonom, robotnicka, dieta 13r, priemerny surf cca 4hod/den, priemer dat za den cca 350MB, skladba dat - multimedia
3 clenna rodina, ucitel, uradnicka, dieta 11r, priemerny surf cca 3,5hod/den, priemer dat za den cca 230MB, skladba dat - multimedia
5 clenna rodina, uradnik, uradnicka, deti 8r, 12, 15r, priemerny surf cca 4hod/den, priemer dat za den cca 300MB, skladba dat - multimedia
4 clenna rodina, technik, predavacka, deti 8r, 9r, priemerny surf cca 3hod/den, priemer dat za den cca 220MB, skladba dat - multimedia

Realne data od realnych ludi, ziadne teorie. (nie su to moji znami, ide o merania z prieskumu o sposobe vyuzivania internetu z jedneho grantu). Mozem menovat kludne dalsie, takze s tymi 90% Jozkov a janou by som bol velmi opatrny. Dnes ludia nesurfuju, ale pozeraju Vyvolenych, stahuju spravy ci relacie z webov televizii, pocuvaju radia, zabavaju sa. Nuz, a prave toto su datovo velmi narocne cinnosti. Jedine v com by som suhlasil je cena. Zalohy, instalacie su velkym problemom - na tom sa uz velmi vela firiem popalilo, takze tadialto cesta tiez moc nevedie. Jedine cim sa da prerazit je instalacia za 1Sk a viazanost. Musi to byt jednoduche, kazdy pokus o limit ludi odradza, radsej mensia rychlost a byt neobmedzeny - toto zvolia ked sa ako tak oboznamia s problematikou. Vidina prekrocenia datoveho objemu ked tomu ani poriadne nerozumeju je ich nocnou morou. Rozhoduje cena.
Neviem odkial beries istotu, ze bezny clovek hlavne pozera html. Analyza traficu ukazuje nieco uplne ine. Zo zaciatku to tak je, ale akonahle neznali ludia zistia ze si mozu pozerat aj video, pocuvat radio, video Skype a IM, ich spravanie sa rychlo meni.
Ja neviem, ale Minerva, dodnes som nepochopil o co vlastne ide. Jedna vec je teoria, ale druha vec je skutocna prax. Zo srdca zelam vela stastia, ale to si myslim ze vam aj tak nepomoze. Ale cas mozno ukaze, ze sa mylim.
Inak s dotaciami absolutne nesuhlasim, hlavne s takto zjavne diskriminacnymi.
14.02.2006 - 22:01
Markoff
xtro, to su podla mna trocha prehnane cisla, ale moj otec s DSL a 1GB limitom, ktory nevyuziva zase nejak intenzivne tiez nie je zase tak daleko od limitu a to pouziva net len sam a nijak zvlast a v nom nevyzna, skor bych povedal ze dnes prave ludia ako ja spotrebuju menej dat nez niekto kto klika na kazde pekne vtipne video a pesnicky ci hlada/pozera porno tak ako vacsina amaterov, ktori si ho musia zadovazovat takymto sposobom narocnym na zaplatene data

inak dnes som sa dozvedel dalsie fakty o tejto genitalnej dotacnej zalezitosti - samozrejme musite mat podpisanu zmluvu s ISP na 24mes. aby ste mali tu smiesnu dotaciu, tak sa vzdavate volby ISP na 2 roky a rovnako tak firmy ktore sa chcu zucastnit tohto projektu maju 3 (tri) dni aby podali ziadost na MDPaT do 17.2. + musia zlozit milionovu kauciu, naozaj zalezitost pouzitelna pre normalnych ISP ktori by o tom uvazovali

takze si to zhrnme, tie jednoducho realizovatelne podmienky ktore musite zvladnut na prijatie uzasnej dotacie:
1. musite mat 15-25 rokov
2. musite si podat ziadost (cez ISP) a mat stastie byt medzi 5000 vybranymi
3. nesmiete mat uz teraz rychly net v domacnosti
4. novy net musi byt min. 512/128 za maximalne 617Sk bez DPH vr. vsetkych poplatkov (ziadne DSL/Flarion...) a musite ho predovsetkym najprv najst
5. musite si dat novy net min. na 24 mes. viazanost

k tomu vas ISP:
1. musi podat ziadost o ucast na projekte do 17.2.
2. musi mat bankovu zaruku 1mil. Sk resp. 3mil.Sk

tieto podmienky ci uz pre uzivatela ktore musi splnit kvoli neskutocnej 234-korunovej dotacii (bez ktorej zaiste dodnes cakal na zavedenie rychleho netu za take lacne prachy, kto mal moznost mat 512/128 net za 617 bez DPH ho uz davno ma a iste necaka na taketo dotacie) alebo pre ISP (pozor, nie UPC, nie TMO, nie OR, nie ST, ale skor male firmicky) su vazne na zasmiatie a na tomto vtipe chce nejaky ISP zarabat :-)))) ROFL

niektori ludia su vazne naivni ked si myslia ze toto bude realizovane niekde inde ako na papieri a ze z tych 40000 potencionalnych prijemcov vyuzije dotaciu viac ako percento...

a ako pozeram zjavne nie som sam obdobneho nazoru:
http://www.skfree.net/modules.php?op=mod..

Otvorený list MDPT

Obsahuje text otvoreného listu zaslaného MDPT s požiadavkou na prehodnotenie projektu Internet pre vzdelanie.

Vyzývame Vás na prehodnotenie projektu Internet pre vzdelanie, ktorý bol zverejnený 10.2.2006 a zmluvy s poskytovateľmi majú byť uzatvorené do 17.2.06.

Časový interval siedmych dní, ktoré ministerstvo stanovilo ako dobu, počas ktorej sa môžu poskytovatelia internetu zapojiť do tohoto projektu je príliš krátky a diskriminuje malých lokálnych poskytovateľov internetu.

Okrem toho, že ministerstvo túto výzvu zverejnilo vzhľadom na termín podania prihlášok neskoro, predrokovaním s niektorými poskytovateľmi vedome poškodzuje ostatných potenciálnych uchádzačov, ktorí takúto možnosť nemali. Zároveň podmienky pre pridelenie dotácie obsahujú ďalšie problematické body.

1. Mechanizmus kontroly, ktorý zahŕňa bankovú záruku vo výške 1 mil. SK je nedomyslený a zhodou okolností zhoršuje pozíciu menších poskytovateľov.

2. Diskriminovanie už pripojených domácností a rodín bez študentov, prípadne so študentmi mimo interval 15 až 25 rokov.

Tento príspevok je financovaný z daní všetkých obyvateľov, takže pokiaľ ho je potrebné poskytnúť, tak všetkým bez rozdielu.

3. Definovanie prenosovej rýchlosti na minimum 512/128 kbits je nezmyselné, pretože toto číslo samo o sebe nič nehovorí, keďže nie je spomínaná agregácia ani dalšie parametre služby. Navrhujeme preto, aby o parametroch služby rozhodol zákazník sám svojim výberom.

Dovoľujeme si navrhnúť, aby MDTP predefinovalo podmienky tak, aby nevylučovali zo súťaže o zákazníka a dotáciu nikoho, pretože opätovne dojde k ďalšiemu deformovaniu už aj tak nevyvinutého trhu s internetom.

Pokiaľ ministerstvo chce minúť viac ako 200 miliónov SK na podporu internetu, navrhujeme, aby 234,- SK, ktoré sú určené ako dotácia na jednu prípojku a mesiac, boli jednoducho nárokovateľné na základe zmluvy o pripojení s ktorýmkoľvek poskytovateľom (doložené napr. dokladom o úhrade záväzku voči poskytovateľovi). Tento mechanizmus odstráni podozrenia z neférového preferovania určitých spoločností a zároveň dá možnosť obyvateľstvu, aby si vybralo to najvhodnejšie pripojenie vo svojej lokalite.

Zároveň navrhujeme úplne odstrániť klauzulu o 24 mesačnej viazanosti na jedného poskytovateľa, ktorá je nezmyselná, keďže dotáciu by dostával pripojený obyvateľ nezávisle od toho, služby ktorého poskytovateľa by využíval. 24 mesačná viazanosť takisto bezdôvodne znižuje možnosti zmeny typu pripojenia v prípade, že je užívateľ nespokojný, alebo potrebuje pripojenie s inými parametrami.

Veríme, že implementácia týchto (a po diskusii možno ďalších) zmien prispeje k zlepšeniu prístupnosti internetu pre širokú verejnosť.

Lokálni poskytovatelia
14.02.2006 - 22:26
WiFi
Zaraza ma, ze v clanku je len kritika (ste pesimista). Nech ma ten projekt kopec chyb, ale stale je prinosny aspon pre istu cast obyvatelstva a je to konecne jedna z paktickych veci, ktoru pocitia aj obycajni ludia. Co sa tyka nazorov v clanku, tak samozrejme suhlasim, ze je tu vekova diskriminacia, ludia co maju uz net (ja cez wifi a celkom by as dotacia zisla, lebo studujem) maju smolu a potom je to sposob reklamy, ktora mohla prist kludne skor (aspon by to nebolo podozrive).
21.02.2006 - 18:46
Meno:

Komentare su moderovane, objavia sa po schvaleni neskor.