Markoff's weblog - pracuju len ti co musia (a zopar exotov co ma pracu za konicek)

3x update: Danove priznanie za rok 2006 netreba podavat

Ekonomika - 08.01.2007 - Markoff

Ako poctivy obcan, ktory chce platit dane a mat vsetko v poriadku sa vyberiete 8. januara na danovy urad. Po chybajucej informacii na internete o uradnych hodinach zistite, ze dnes je vas stastny den a urad je otvoreny. Tam poviete na recepcii, ze chcete podat danove priznanie za rok 2006 a dostane sa vam skvelej odpovede.

Ak prichadzate z Google prejdite na tento clanok s odkazmi na tlaciva a zakl. rady ako ho vyplnit.

Tlaciva na danove priznania este nie su. Nejaka vyhlaska bola totiz schvalena az 29.12. a tlaciva este nie su vytlacene. Kedy budu nikto nevie. Tak sa chvilu spamatavate z tohto absurdistanu, ze nemozete splnit svoju zakonnu povinnost kvoli neschopnosti statu, ktory zrejme ziadne povinnosti nema, ale zacnete improvizovat.

Nie, neda sa to spisat ani na ziadny papier. Nie, neda sa vyplnit minulorocne tlacivo na danove priznanie, lebo sa bude menit (to aby sme nahodou na Slovensku nemali tlacivo ktore vydrzi 2 roky). Nie, sme neschopaci na danovom urade, ktori si to nemozu ani nahodit do systemu, bez ohladu na to ako budu neskor tlaciva vyzerat, aby to tam mali uz evidovane.

A co ak teraz pracujete v zahranici a doma ste len na sviatky? Mate na vyber 4 moznosti:
a) pridete neskor v riadnom termine niekedy medzi tym ako sa stat rozhodne ze tlaciva vytlaci a zacne vas buzerovat poslednym terminom na podanie,
b) nechate si na recepcii potvrdit vyhlasenie, ze ste chceli podat danove priznanie ale kvoli neschopnosti statu ste tak nemohli spravit a skusite sa dohadovat s tymto skvelym statom,
c) poziadate u spravkyne vasej dane o odklad 3, 6 mesiacov ci ako dlho potrebujete kym sa vratite,
d) splnomocnite nejaku osobu, ktora za vas bude moct podat danove priznanie vo vasej nepritomnosti.

Sme totiz na Slovensku a rozumne nebyrokraticke riesenie ako si splnit svoju povinnost ako poctivy obcan hned na zaciatku roka neexistuje, takze zjavne o  vase danove priznanie nikto nestoji a nemusite ho podavat.

Update 11.1.2007 stvrtok - 1. Takze vcera par dni po zverejneni clanku vydalo Danove riaditelstvo SR tlacovu spravu, ze tlaciva pre danove priznanie za rok 2006 su uz dostupne na internete.

2. Danovy urad v NZ o tom este dnes netusi a tlaciva nema.

3. Danovy urad Nove Zamky ma uradne hodiny len v pondelok, stredu a piatok. Nech si robia blaznov z inych ludi, 3.x (tento tyzden) tam uz chodit nebudem, tlacivo si vytlacim a poslem kludne aj s chybami a mam ich na haku, ked raz nemaju tlaciva, potom ked by sa aj dali vytlacit cez pocitac pre zmenu nemaju uradne hodiny, co by bolo do tretice uz nechcem vediet.

Update 17.1.2007 streda - tak som si danove priznanie vytlacil na cistucky papier pekne obojstranne (s piplackou), vyplnil ho a zistil, ze ciselne udaje maju byt samozrejme zarovnanie vpravo. Takze znova aby som to tlacil a nanovo vyplnal s tym, ze nikde na tlacive neracia uviest ci mam ponechat pred cislom prazdne miesto alebo tam nachnapat nuly, tak sa mozu resp. ich pocitac tesit na nuly ktorymi si mozu vytapetovat miestnost (obzvlast u mojho cisla domu a jednociferneho nedoplatku na dani), co uz mili uradnici mozu zabudnut ze bude obojstranne a este rozmyslam ci kvoli nim minat cisty papier. Musim si pozriet ci niekde spominaju tie nuly a cisty papier, lebo ak nie, tak co nie je zakazane/prikazane to je povolene.

Update 7.2.2007 kvoli ludom co sem chodia cez Google - precitajte si clanok Danove priznanie za rok 2006 (tlacivo 2007) - rady ako ho vyplnit


>> Novší - Odpocitatelna polozka je fajn vec ked sa vam nechce pracovat
<< Starší - Vyber z dnesnych novin 060911 - CDcka zadarmo, lacnejsie kremacie...
Komentárov: 12

bolek
hehe, pocitaju s tym, ze vsetci az na poslednu chvilu pridu. BTW da sa to riesit aj postou
09.01.2007 - 15:56
Dzejo
danove priznanie vyplnal a posielal hned prvy den v roku snad len Ned Flanders :D
ale inak suhlas, je to uplny amaterizmus zo strany zodpovednych osob.

Markoff - ehm, ano, mozes hadat kto mi bol vzorom a na koho som pritom pomyslel :-) vidim ze nie som sam fanda Simpsons (aj ked dnes uz skor Futurama)
09.01.2007 - 18:03
morka
ad chybajuce strankove hodiny:

http://www.drsr.sk/wps/portal/!ut/p/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_QjzKLN4g3NfDxA8mB2I76kehCQLY7kqivR35uqr63foB-QW5oRLmjoiIAW_ucKw!!/delta/base64xml/L0lDU0lKQ1RPN29na21DU1Evb0tvUUFBSVFnakZJQUFRaENFSVFqR0VKemdBIS80SkZpQ28wZWgxaWNvblFWR2hkLXNJZDJFQSEhLzdfMF85S1FULzExMDA5NDkvc2EuTlJfTlo!?PC_7_0_9KQT_userId=389413623#7_0_9KQT

ad chybajuce danove priznania:

na http://www.drsr.sk/wps/portal/ je uvedene ze ministerstvo financii ustanovilo tlaciva az 9.1.2007 takze nadavat na danovu spravu mozes kolko chces a je to to prd platne. nadavaj na MF.
11.01.2007 - 10:50
Markoff
danovy urad som hladal cez "Zistenie miestnej prislusnosti" kde si zadas mesto a ulicu a vyhodi ti tvoj danovy urad, na ten sa samozrejme neda kliknut a chybaju tam blizsie info okrem adresy

studovat prekomplikovanu stranu DUSR nemam naladu ked ju nevedia spravit uzivatelsky pouzitelnu aby som si cez zistenie miestnej prislusnosti nasiel urad a zistil aj jeho hodiny a nie, aby som najprv zistil urad a potom zase hladal ake ma vlastne hodiny

ad chybajuce priznania, je mi uplne jedno kto sa na koho vyhovara, danove priznania podavam DU a ten ma za ne buzeruje, nie som v styku s MF, tato tvoja logika je asi ako keby som prisiel do nejakeho obchodu kde mali mat akciovy tovar a nedodali im ho a oni sa vyhovarali ze to dodavatel je na chybe nie oni, obchod s tym ma pocitat, inak prichadzaju pokuty, bohuzial u statnej byrokracie sa jeden urad vyhovara na druhy a pokuta im nehrozi ziadna, hlavne ze vedia buzerovat ludi, ale najprv nemaju ani vcas tlaciva, neskor pre zmenu nemaju ani normalne pracovne dni kazdy den ze by tam aspon par hodin niekto bol, este stastie ze kopec uradov narozdiel od DU upusta od takej voloviny ako su strankove dni a konkretne oproti cez namestie v NZ maju mestsky urad ktory je otvoreny aj v sobotu

jo a ked si uz dosla z IP adresy Danoveho riadtelstva SR tak by si ako statna byrokratka mohla v praci aspon pracovat miesta zabavania sa na blogoch, ak budes platena v sukromnom sektore rob si co chces, ale za nase dane by sa patrilo aj pohnut prstom
11.01.2007 - 11:24
Electron
Pocuvaj, Markoff, do kedy mas podat priznanie? To musis to tlacivo vyplnit akurat pocas prvych januarovych dni? To chces povedat, ze uz mas spravne vypocitanu dan? Vies, preco maju na urade uradne dni? Lebo okrem vybavovania stranok maju spravci dane aj inu robotu, ako prijimat obcanov. Neviem, naozaj by som sa na tvojom mieste nerozculoval nad takouto blbostou, su aj vacsie problemy.

Markoff - povinnost podat ho mam do konca marca, ale podat ho chcem cim skor nech to mam z krku a nepatrim medzi blbcov co vsetko robia na posl. chvilu

ano dan mam spravne vypocitanu, papier s potvrdenim o prijmoch mi dosiel niekedy v decembri kedze v praci som skoncil na konci oktobra

co ta berie, ze rozculujem, mozem to mat na haku, len informujem ostatnych o neschopnosti tohto statu a byrokratov v nom, ktori v tych nestrankovych dnoch surfuju po nete a vypisuju komentare na weblogoch, dobre pozname pracovne nasadenie sta(s)tnych uradnikov, vsetko by som to prekopal a dal maximum veci sukromnemu sektoru s konkurenciou viac spolocnosti, to by hned ti pracovnici inak fachcili ked by boli u sukromnika ktory vybavuje napr. agendu uradu prace pre stat oproti tym zakonzervovanym lemram na urade prace a kdekolvek

kritizovat mna za to ze si chcem v riadnom termine splnit svoju povinnost je naozaj mozne len na slovensku, tu musia byt podaktori ludia naozaj tazko skazeni komancami ked vidia chybu u mna a nie v chybajucich tlacivach ci nejakych strankovych dnoch

sta(s)tnych uradnikov som rozoberal napr. davnejsie v clanku:
Kavicka a salatik
http://markoff.biz/pivot/entry.php?id=772
11.01.2007 - 22:42
Dzejo
uz jak som dnes videl spravu, ze na inete su tlaciva, bolo mi jasne, ze vecer bude u markofa na blogu veselo :D
Markoff, som rad, ze kritizujes tu tazku byrokraticku neschopnost, ale:
1.ak chces aby tvoja kritika mala vyznam, tak kritizuj zodpovedneho a v tomto pripade sa skutocne jedna o MF
2.predstavy o nic nerobiacich uradnikoch mas podporene zlymi konkretnymi skusenostami, ale garantujem ti, ze su tam ludia, co makaju a ich cinnost nespociva len vo vybavovani stranok.
Samozrejme, ze treba aby tych "makacov" bolo co najviac (?vsetci?) a strankove hodiny aby boli kazdy den (aj keby len 3 hodiny), ale tato kritika musi smerovat zasa len na MF, tam sa to vsetko zacina, vratane vyberu manazersky (ne)schopnych riaditelov danovych uradov a financnym podhodnotenim pracovnikov.

Markoff - lenze v nasom meste nie je Ministerstvo financii ale Danovy urad s ktorym som v priamom kontakte, takze on chce moje dane, on mi vravi ze mam povinnost a je jeho povinnostou zabezpecit si tlaciva alebo to vybavit inak, nahodit si to do systemu do univeralneho formulara z ktoreho to uz nie je neskor problem hodit na tlacivo bez toho aby som sa tym ja musel zaoberat ze oni na zaciatku januara nemaju tlaciva, no a? nech sa staraju, to si vazne niekto mysli ze na novsich tlacivach oproti minulorocnym bude nieco prevratne ze je na ne potrebne cakat? beztak mam od svojho exzamestnavatela dokopy 5 ciselnych udajov a to je vsetko co si potrebuje danovak nahodit do compu, aby sme to mohli mat vybavene bez cakania na tlaciva s tym, ze ked raz dojdu tak si to uz mozu vyplnit aj sami bezo mna

a to ake ma ktory DU strankove dni a je neinformovany o tom ze na nete su uz tlaciva povazujem za zalezitost tykajucu sa vysostne DU, ktory si to nevie zabezpecit aby tu bol pre zakaznikov (danovnikov), kedy sa nemoze vyhovarat na MF, ktory moze byt zodpovedny za oneskorenie tlaciv (co btw. nema hrat ziadnu rolu ak by uradnici pouzivali zdravy rozum a zaujimali ich udaje a nie to na akom zdrape papiera su), ale urcite nie za neinformovanost ludi (no dobre recepcnej) na DU o dostupnosti tlaciv ci strankove dni

nepochybujem, ze v statnej sprave sa najdu aj vynimky, ktore tam makaju, pre mna je skor podstatny pristup ku zakaznikovi, ze nemaju strankovy den kazdy den, to neznamena ze tam nemozu byt nejaki schopni ludia, ale ze to maju zle zorganizovane

takze este raz strucne:
1. uz pri prvej navsteve cez strankovy den ma mali vziat a malo sa to vyplnit na papier ci stare tlacivo ci do PC a odtial nech si to uz neskor spracuju ako chcu bez ohladu na tlaciva, snad nie je taky problem prehodit par udajov z papiera na papier ci este lepsie z PC na papier alebo uplne najlepsie z PC do PC ktore ma na starosti evidenciu zaznamov o daniach (kedze tak ci tak vsetky tie tlaciva idu nakoniec beztak opat len do PC, kde to mohli natukat aj bez tlaciva)
2. pri druhej navsteve som sa nemal stretnut s nejakym nestrankovym dnom a tym, ze pracovnik co je tam najviac v styku s ludmi nevie ze predosly den vysla tlacova sprava ze tlaciva su uz na nete a dozveda sa to odo mna

lenze to by sme nemohli byt na slovensku kde je tu obcan pre stat a nie stat pre obcana ktory si plati za sluzby ktore ma dostat a nie ze plati a plati a dostane sa mu za to len buzeracie a neschopnosti st. aparatu
11.01.2007 - 23:20
Electron
No generalizovat vsetko tak, ze ti statni uradnici su zli a ti nestatni by to vedeli lepsie, to je dost smiesne... Ja osobne si nerobim iluzie o uradnikoch, tak ako si ich nerobim ani o tebe a ani o nikom inom, koho dlhsie nepoznam. Ale viem, ze danova sprava prinasa do rozpoctu miliardy korun a funguje efektivne. To ze ty mas negativnu skusenost, neznamena, ze to je implicitne vsetko zle.
A v nestrankovych dnoch tam urcite nikto nesurfuje na webe, toto bola skor iba vynimka, ktorou si chcel zasa ukazat na neschopnost niekoho. V nestrankovych dnoch maju napriklad pracu na kontrolach danovych subjektov a na pisani rozhodnuti. Niekedy sa treba na vsetko pozriet z viacerych stran.

Markoff - danova sprava prinasa do rozpoctu miliardy? a cim prosim ta, co vyrabaju, ake sluzby ludom predavaju? ja som cely cas v tom, ze tie dane do rozpoctu platime my obcania a firmy a tamto su akurat posuvaci ktori si z nich navyse este strhnu pre seba za to nic co robia pekny rabat pre seba na novucke budovy a platy pre flakacov

nestatni by museli byt lepsi, lebo by pracovali v konkurencnom prostredi a ak by sa nam nepacili tak by sme ich velmi lahko vymenili za inu firmu prip. rovno dotycny spotrebitel, stat by dal peniaze spat obcanovi nech ich uz minie podla svojho uvazenia vo firme ktora mu poskytne najlepsie sluzby, ale nech necaka ze dostane dalsie peniaze

ta negativna skusenost je bohuzial opakovana s ktoroukolvek st. instituciou s ktorou som kedy dosiel do styku, preto sa im uz snazim pokial mozno max. vyhybat a neviem co mi vobec napadlo ist osobne na DU, to bola ta zakladna chyba, cakat ze tam nieco vybavim, na chvilu som musel mat nejaky neovladatelny naval optimizmu...

skor by som povedal ze dotycna pracovnicka, koho inak zaujima IP tak je to 194.1.0.106, bola krasnym potvrdenim toho co si je spravne mysliet o sta(s)tnych uradnikoch, ktori sa tam za nase dane flakaju, surfuju, kavickuju a kotkodakaju a my si nemozeme vybrat inu danovu firmu a poslat tuto do krachu ako zakaznici, pretoze o tom su statne institucie a monopoly, ze nemas na vyber co oni dobre vedia a nalezite podla toho vyzera aj ich pracovne nasadenie, nevravim ze nerobia nic, ale rozhodne sa tam nepretrhnu

napr. ked som obvolaval st. institucie z min. prace dobre som vedel ze zastihnut niekoho niekde po 15-ej poobede je pomaly zazrak a nema to ani zmysel skusat, no a v piatok po 2-ej je to 7my div sveta ak niekoho niekde najdes kto by sa skor nevyparil na vikend
11.01.2007 - 23:51
Electron
Neberiem ti pravo na nazor, ale skus sa vzit niekedy do ulohy statneho uradnika, ktory nieco robi a robi to poctivo a dokonca mu nestaci pracovna doba. Myslis, ze by sa necitil dotknuty tvojimi nazormi? Neviem, ale beries to moc cierno-bielo.
A ten nazor s inou "danovou firmou" beriem ako vizionarsky humor s utopistickymi prvkami...

Markoff - ja ako zakaznik vidim len neschopnost cez neschopnost, co na tom ze tam mozu robit aj nieco uzitocne, ked ja z toho nic nemam a nevedia sa spravat k zakaznikom, ktori by pre nich mali byt najdolezitejsi, dolezitejsi nez vsetko ostatne

ad dotknuty uradnik, nie, ten koho sa to netyka nema dovod sa citit dotknuty, pretoze nepotrebuje nikomu nic dokazovat a vie ze poriadne pracuje, kto je flakacska lemra tomu pochopitelne vadi ked ho clovek jasne pomenuje a urazi, lebo sa v tom nasiel a tak ci onak si za tym stojim, ze absolutna vacsina statnych uradnikov sa neskutocne flaka v praci

ad "danova firma" to bol priklad na konkurenciu, aj ked je jasne ze asi nie je zelane pre stat aby nemal oblast dani pod svojou kontrolou, ale mnou uz velakrat spominany trh s pracou moze byt kludne plne liberalizovany, v principe aj zdravotnictvo s regulovanymi cenami, sice to slovicko na slovensku nemaju ludia radi, ale mali by sme sprivatizovat vsetko co sa da co sa tyka byrokratickeho aparatu a firiem ktore nie su vyrazne ziskove + monopolov
12.01.2007 - 00:30
Electron
Chapem rozculenie, ale nie je riesitelne. Vsade su flakaci a vzdy budu. Ja to beriem tak, ze vsetko chce cas. Neverim vsak, ze by sa oblast akejkolvek statnej spravy dala sprivatizovat, pretoze rozhodnutia nemoze vydavat sukromna firma.
Nasa spolocnost je este iba na zaciatku rozvoja, ktory bol zastaveny (resp. vynulovany) socializmom, co sme tu mali. Pokial sa vratime aspon do stavu pred rokom 1948, bude trvat este cca 40 rokov a to sa neda tak lahko urychlit. Ale aj tak si myslim, ze nie je to take zle, ako to vnimas.
Povazujes sa za zakaznika, ale nie je to uplne presne... Dan je odplata statu za to, ze ti umoznuje zit. To je cisto pragmaticka definicia. Lenze co sa stane v pripade, ak mu platis malo alebo este ten stat nevie s tym hospodarit (nenaucil sa za 20 rokov). Ak budu existovat dve, tri firmy, co to budu spravovat, usetri to nieco? Nebudu tie dane este vyssie? Za kazdu sluzbu sa plati a konkurencia nevyriesi vsetko, urcite nie korupciu.
12.01.2007 - 01:18
Oifan
To je blbost Electron, ludia nemusia byt flakaci. Staci napr. ak zrusis peniaze a bude len barterovy obchod. Potom to bude o tom, co zabezpecis pre seba a svoju rodinu svojou pracou sam, a co vymenis s ostatnymi. A kto nebude nic robit alebo sa bude velmi flakat, nevyzije z toho ani to nebude mat za co vymenit. Kedysi sa sane vyberali formou deviatku resp. desiatku (t.j. 1/9 resp. 1/10 vynosu) v naturaliach.
Myslim ze potom by sa ludia uz moc neflakali. Samozrejme, ine problemy by zase vznikli, ale ludia vzdy nejake problemy mali.
19.01.2007 - 12:02
Andrea
Ked nechcem uctovat kolko percento vydavky mozem napisat

Markoff - zajdi na www.porada.sk ak mas akekolvek dotazy ohladne uctovnictva ci vyplnania danoveho priznania, zaregistruj sa a napis do tamojsej diskusie otazku, su tam odbornici co ti poradia
25.01.2007 - 15:46
mike
prepacte za chyby z pravopisu(zijem v usa).
ja tu si urobime danove priznanie na pocitaci( software si kupim)a nie su ziadne probleny.samozrejme tu ludia inak rozmyslaju. vedia ze ked urobia program a ludia ho budu kupovat, lebo je OK, tak zarobia peniaze.Ale vidim, ze na slovensku(statne spravy) este stale rozmyslaju ako pred 15 rokmi. Prajem vela stastia.asi mate pravdu v tom , ze radsej nezaplatit a potom to zvalit na neschopnost statu.(nezabudnite si vsetko dokumentovat)
19.02.2007 - 16:37
Meno:

Komentare su moderovane, objavia sa po schvaleni neskor.